52. Festival Borštnikovo srečanje
20.–29. oktober 2017, Maribor
V tekmovalnem programu, ki ga je izbrala selektorica Petra Vidali, smo videli enajst uprizoritev, čeprav jih je selektorica izbrala dvanajst. Uprizoritev Svetovalec v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega, v kateri je imel naslovno vlogo tragično preminuli igralec Gašper Tič, je nadomestila projekcija posnetka premierne izvedbe. Spremljevalni program, ki ga je zaradi odhoda umetniške direktorice tokrat izjemoma izbrala selektorica tekmovalnega programa, je sestavljalo šest predstav. Mednarodni program Mostovi, ki ga je še pred svojim odhodom oblikovala umetniška direktorica Alja Predan, je obsegal tri predstave.
Na festivalu se je predstavilo pet od načrtovanih sedmih produkcij študentov UL AGRFT, pripravili smo dva filmska večera oziroma projekcije šestih kratkih igranih filmov.
Festivalski uvod je predstavljala fotografska razstava Hommage à Tomaž Pandur na promenadi v mariborskem Mestnem parku, nastala v sodelovanju s Pandur.Theaters in Mestno občino Maribor. Na 40 velikih panojih smo razstavili fotografije Aljoše Rebolja, ki so zajemale zadnjih 12 let ustvarjanja mednarodno uveljavljenega režiserja Tomaža Pandurja. Razstava je bila na ogled ves čas festivala.
V Fokusu se je festival posvečal finski drami in gledališču. Izšla je knjiga Sodobna finska drama, gostili smo Jukko Hydeja Hytiija in Hanno Helavuori, predstavnika finske gledališke organizacije TiNFO, dramatika Kristiana Smedsa, režiserja Jarija Juutinena ter igralko Liiso Sofio Pöntinen, pri pogovorih je sodelovala tudi Julija Potrč, prevajalka. Bralne uprizoritve so izvedli študenti UL AGRFT. Sestavni del finskega fokusa je bil glasbeno-besedni projekt Zvezdane Novaković Zgodba o harfi v štirih ponovitvah.
Že osmo leto je festival tuji zainteresirani strokovni javnosti in medijem predstavljal izbor slovenskih predstav (showcase), nekaj gostov je festival obiskalo na posebno povabilo organizatorja. Tudi letos so bile v sklop showcase-a vključene vse tekmovalne in spremljevalne predstave.
V strokovnem programu je festival ponudil dva simpozija: (Ne)pretočnost: vprašanje institucije v sodobnih scenskih umetnostih (simpozij in okrogla miza v organizaciji Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije v sodelovanju z Radiem Slovenija – programom Ars) ter Dramaturgi iz oči v oči (okrogla miza z nemškimi in slovenskimi dramaturgi v organizaciji Urške Brodar ter v sodelovanju z Javno agencijo za knjigo RS). Festival je gostil predstavitev mednarodnega projekta v organizaciji Slovenskega gledališkega inštituta ob dnevu evropskih zgodovinskih gledališč Evropske poti zgodovinskih gledališč.
Strokovni pogovori po predstavah so potekali v Vetrinjskem dvoru, vodili sta jih teatrologinji Simona Hamer in Nina Zupančič. Na isti lokaciji so bili tudi pogovori o knjižnih novitetah, ki jih je letos prvič vodila Manja Gatalo, urednica Biltena FBS.
Kot je že uveljavljeno, smo predstavili e-razstavo Festival Borštnikovo srečanje 2016, ki jo je pripravila Ksenija Repina. Slovenski gledališki inštitut je pripravil posebno e-razstavo Dobitniki in dobitnice Borštnikovega prstana 1970–2016 z vsemi prejemniki in prejemnicami Borštnikovega prstana, ki so predstavljeni s po desetimi fotografijami. Na prizorišču GT22 so bili na ogled Urniki SNG Drame Ljubljana; gre za razstavo/dokumentarni projekt, ki je nastal v sodelovanju Ustanove Fundacija Sonda, GT22 in SNG Drama Ljubljana.
V festival so bila vključena tudi druga prizorišča: Lutkovno gledališče Maribor, Vetrinjski dvor, Prvi oder Prve gimnazije, Salon uporabnih umetnosti, GT22, KGB, Hotel Maribor, Alma Mater Europea – ECM in letos prvič tudi stanovanje na nabrežju Drave, sicer v lasti Centra judovske kulturne dediščine Sinagoga Maribor. V klubu Wetrinsky smo pripravili družabni festivalski večer.
Ponovno smo organizirali delavnico dramskega pisanja Instant drama/predstava pod vodstvom prof. Žanine Mirčevske. Projekt združuje dijake Prve gimnazije Maribor in študente UL AGRFT. Slednji so sodelovali tudi pri pripravi dnevnega Biltena FBS in na pogovorih o predstavah.
Pri pripravi 52. Festivala Borštnikovo srečanje je prostovoljno sodelovalo 18 študentk in študentov različnih smeri.
Almanah je izšel v slovenskem in angleškem jeziku, natisnjena je bila dvojezična programska zloženka. Izdanih je bilo devet rednih biltenov, eden ob zaključni slovesnosti in drugi ob simpoziju, torej skupaj 11, urednica je bila Manja Gatalo.
Mednarodna strokovna žirija je ob zaključku podelila 12 nagrad. Žirija za podelitev najvišjega priznanja za igralsko ustvarjalnost je Borštnikov prstan podelila dramski igralki Saši Pavček. Podeljena je bila tudi nagrada DGKTS za najboljšo uprizoritev pretekle sezone, ki jo je prejela koprodukcija UL AGRFT in Lutkovnega gledališča Ljubljana za uprizoritev Zločina in kazni v režiji Mirjane Medojević.
Na festivalu se je zvrstilo 65 dogodkov (25 predstav in 32 drugih dogodkov; dve predstavi sta imeli ponovitve), ki jih je obiskalo 5890 obiskovalcev. Analiza medijskih objav v letu 2017 v primerjavi z letom poprej kaže, da publiciteta ostaja na primerljivi ravni kot pretekla leta, festival pa je spremljalo okoli 40 akreditiranih novinarjev.